

Преселението от земеделските райони повежда милиони анадолски селяни към градските центрове и ги изправя пред нехармоничните търкания между традицията и модерността,между града и селото и дори между Изтока и Запада.Нито музиката,която са донесли със себе си,нито тази,която са заварили в градовете,може да облекчи мъките им или да ги утеши.Впрочем невъзможно е тези страдания и проблеми да не се отразят върху артистичните изяви,да не бъдат възпроизведени в тях.Така екзотизмът на ориенталското звучене на арабеска отвежда към някакво спасително "другаде",а текстовете изразяват отчаянието и желанието за бягство към една въображаема действителност.
Със своята тематика арабеската е всъщност много по-близка до гръцките рембетика от 20-те години,отколкото до традициите на анадолските ашък.Текстовете на ашък отстояват определени искания,докато,напротив,думите в арабеската са изтъкани от отчаяние,примирение и копнеж за бягство.В началото тази нова музика шокира застъпниците на старата градска култура;тя бива окачествена като реакционна,понеже е лишена от структурната прецизност и хармоничност за турската класическа и народна музика.Освен това тя носи явни следи от арабската музика,откъдето идва и названието "арабеск",дадено и от пресата.Интелектуалните течения презират нейните ритми и стихове и дълги години пречат на излъчването и по националното радио.За сметка на това популистите гледат положително на арабеската,тъй като нейните изпълнители се самоопределят като хора от народа,и виждат в това в този феномен формирането на масовата култура.
Днес често чуваме тази музика по радиото,а също и в т.н. долмуши (общи таксита) и в минибусовете,където тя е забранена по времето на военните.Човек може да я слуша в баровете на кварталите Аксарай и Тарлабашъ или в заведенията със съмнителна репутация в Истанбул.Има и концерти за арабеска,които се организират от Еминьоню в парка на двореца Топкапъ (Глюхане).Най-известните изпълнители са Ибрахим Татлъсес,Орхан Генджебай и Махсун Кармазъгюл.
Турската разновидност поптюрк (popturk) заема първа позиция.Слушат я навсякъде,непрестанно и често без ограничения в децибелите.Тя залива както радиостанциите,така и 268-те телевизионни канала.Не е нужно да казваме,Запада и набира своите поддръжници сред представителите на средните класи,любители на мобилни телефони,последна мода и на лъскави коли.Авторитетът на тази сфера без съмнение е Сезен Аксу,която не само пее,но и пише стихове за други изпълнители..Музика за таверните (музикални кафенета,в които свирят минималистични групи) в началото,поптюркът излиза на улицата,за да заплени народните маси благодарение на Таркан и Мустафа Сандал-един от неговите най-сериозни конкуренти.И двамата не пропускат да вмъкнат в изпълненията си звуците на лютнята и дарбуката,с цел да напомнят за ориенталските си пристрастия и може би да хвърлят мост между alla franca и alla turka.следва
Няма коментари:
Публикуване на коментар